Ontwerp

Illustratie van mensen met een groot potlood die iets aan het doen zijn
Onze opdrachtgevers vragen zich af:
  • Hoe innoveren we samen rond een sociaal vraagstuk?
  • Hoe ontwerpen of verbeteren we dienstverlening en klantbeleving?
  • Hoe maken we complexe thema's tastbaar?
  • Hoe verleiden we mensen om hun gedrag te veranderen? 
Wij helpen die vragen te beantwoorden

Wij brengen partijen bij elkaar, zorgen voor een eenduidig beeld van het vraagstuk én de mogelijke oplossingen. We begeleiden het ontwerpproces van diensten en interventies, waarbij alle partijen een gelijke inbreng hebben. Daarbij vertrekken we altijd vanuit de leefwereld van mensen, die we in kaart brengen met empathisch onderzoek.

Social design: sociale innovatie vanuit mens en maatschappij

Veel sociale vraagstukken gaan over een nieuwe balans tussen welzijn, welvaart en welbevinden – en zitten muurvast. Vrijwel altijd omdat waarden en perspectieven botsen, waardoor betrokkenen het niet eens worden over een aanpak.

Anders kijken is dan het devies. Met verbeeldingskracht laten we zien wat óók kan. Of wat wél kan. We bouwen een nieuw, gezamenlijk toekomstbeeld en werken vanuit een gedeeld verhaal. We brengen  behoeften en (machts)verhoudingen in kaart, en geven iedereen een stem, inbreng én invloed. Maar blijven realistisch en verliezen legitieme belangen of beperkingen niet uit het oog. We laten ons bovendien niet overweldigen door de schaal van een vraagstuk. Met creatieve concepten, effectieve interventies, gerichte experimenten en bruikbare prototypes maken we abstracte transities concreet. Tastbaar en testbaar, herhaalbaar en schaalbaar. Zo slaan we samen veel kleine deukjes in heel grote pakjes boter. 

Twee mensen voor een experiment
Foto van brainstormende groep mensen

Service design: innovatie van diensten of betere klantbeleving

Publieke dienstverlening is soms redelijk straight forward, maar vaker vrij complex. Bij veel levensgebeurtenissen ligt wat mensen moeten regelen buiten de reikwijdte van één afdeling of organisatie. Meerdere partijen hebben versnipperde verantwoordelijkheden en taken. Dan kun je je snel verliezen in de structuren. En dreig je de mens uit het oog te verliezen.

In onze service design-trajecten staan mensen, behoeften en ervaringen daarom voorop. Op basis daarvan ontwerpen we nieuwe diensten of betere klantbeleving – samen met alle betrokken mensen, afdelingen of organisaties. Samen experimenteren we, en kijken we wat werkt. We zorgen ervoor dat processen en werkwijzen, technologie en data, interactie en communicatie niet alleen de dienstverlening maar ook de beleving versterken. Dat iedereen weet wie wat wanneer op welke manier moet doen, en in staat is om samen te werken en kennis te delen. We werken aan een servicecultuur. En regelen dat je alle handvatten hebt om te kunnen sturen en optimaliseren.

Ontwerp van verrassende concepten voor specifieke vraagstukken

We ontwerpen verrassende concepten voor verschillende doeleinden. Denk aan een 'kickstarter' voor gemeenten die hun cliëntondersteuning willen inrichten. Of aan interventies die de sociale structuren tussen studenten van een universiteit versterken. 

Ook dit doen we uiteraard in co-creatie met betrokkenen. En op basis van diepgaand begrip van de context en de behoeften van mensen die het concept moeten gebruiken. 

Foto van twee studenten voor banieren met 'Meet & Melt' erop
"theRevolution ontwierp voor ons een kickstarter om ons project een vliegende start te geven, in een leuk, energiek en innovatief traject met uitstekende begeleiding." Bora Avric, Movisie

Beproefd proces

Of het nu gaat om sociale innovatie, service-innovatie of een concept voor een specifiek doel: voor elk ontwerpvraagstuk volgen we een beproefd proces.

Uiteraard is dat afgestemd op jouw vraag. De invulling kan dus verschillen, maar meestal doorlopen we de volgende stappen:

1
Vraagstuk verkennen en afbakenen
Groep mensen

We brengen betrokkenen bij elkaar. Samen verkennen we het vraagstuk en bakenen het af. En verkennen de (on)mogelijkheden van het systeem.

2
Onderzoek naar behoeften en ervaring
Illustratie

Met kwalitatief onderzoek: bijvoorbeeld contextmapping, observatie in het veld en (straat)interviews

3
Ontwerpen in co-creatie met alle betrokkenen
Origami-vogel

In ons co-creatieproces hebben alle betrokkenen gelijke inbreng. Met prototypes maken we innovatie tastbaar en testbaar.

4
Implementeren en integreren
Puzzelstukjes in elkaar passen

Innovatie inpassen en -meten in bestaande structuren. En begeleiden bij de veranderingen die nodig zijn.

foto van Boudewijn Bugter

Meer weten over ontwerp en experiment?

Boudewijn Bugter

Adviseur & directeur Mail mij of bel 06 24 24 68 58