Drie mensen met elkaar in gesprek

Stimuleren van onderlinge verbinding tussen studenten

Vrije Universiteit Amsterdam

‘Aan de VU word je niet iets, maar iemand.’ Volgens de Vrije Universiteit Amsterdam is de vorming van studenten tot succesvolle professionals meer dan het vergaren en toepassen van kennis. De sociale component is minstens zo belangrijk; samen problemen oplossen, openstaan voor andermans perspectief, omgaan met verschillende situaties en een netwerk opbouwen – het zijn vaardigheden die je als student leert en je als professional verder helpen in je carrière. De VU vroeg zich af: hoe kunnen we, naast het bieden van onderwijs, de sociale binding tussen studenten stimuleren? En wat is daarin de rol van de universiteit?

krat met tosti

We wilden graag op een onderzoekende en ontwerpende manier antwoorden vinden op deze vragen. Samen met onze collega’s van social design studio SMELT gingen we op onderzoek uit én zorgden we voor reuring op de campus. We spraken met studenten en personeel en ontwierpen drie experimenten die we uitvoerden op en om de VU-campus. Met deze experimenten verzamelden we inzichten. Deze verwerkten we vervolgens in een set ‘bouwstenen’. Hiermee kan de VU activiteiten ontwerpen die zorgen voor sociale verbinding en betere relaties.

1
Op pad in en om de VU
Mensen en een bol

Om gevoel te krijgen bij wat er in en om de universiteit allemaal gebeurt, observeerden en proefden we sfeer in de verschillende gebouwen op de campus. We knoopten praatjes aan met studenten en medewerkers. Zo kwamen we meer te weten over het leven als student en het studeren en werken aan de VU – voor en na corona.

2
In gesprek met studenten
Wolkje

Op basis van deze indrukken gingen we dieper in gesprek met studenten over sociale structuren. We bespraken de manier waarop ze studeren, de interacties met medestudenten en de binding die ze voelen, zowel met andere studenten als met de VU. Dit deden we onder andere via een voor studenten vertrouwd medium: WhatsApp. Zo hielden we op een laagdrempelige manier contact met hen en kregen we een kijkje in hun leven. Deze inzichten leiden tot een aantal spanningsvelden die we gebruikten om de experimenten vorm te geven.

3
Experimenteren met sociale structuren
Mensen met een potlood

Om te ontdekken hoe de VU sociale binding kan stimuleren zetten we drie experimenten op. We lieten studenten die elkaar niet kennen in gesprek gaan, terwijl ze samen een tosti maakten en aten op het campusplein. Ook waren we de oren, ogen en neus van de VU. We vroegen: wat heeft de VU hier gezien, gehoord en geroken? Zo haalden we verhalen op over speciale gebeurtenissen op de VU. Ten slotte maakten we studenten in een ‘sociale choreografie’ bewust van het feit dat ze meer zijn dan een wandelende informatieverwerker. Dat deden we met een audiotour aan het begin van een college.

4
Framework & bouwstenen
Kubus

We ontwikkelden een framework waarin we het doel van het sociale aanbod afzetten tegenover de rol van de VU. Dit framework, in combinatie met de set aan bouwstenen, geeft de VU praktische handvatten om de sociale component van studeren een uitgesproken plek te geven in het DNA van de VU. We nodigden professionals vanuit verschillende afdelingen uit voor de presentatie en gingen met hen in gesprek over de aanpak en de inzichten.

Afbeelding DSC2241
Afbeelding Marieke Odekerken Meet And Melt LR 20
Afbeelding Fluerxsmelt27 0624 Kopie
Afbeelding Meetmelt
foto van Boudewijn Bugter

Wil je ook aan de slag met een sociaal experiment? Bel Boudewijn!

Boudewijn Bugter

Adviseur & directeur Mail mij of bel 06 24 24 68 58