Het Nederlandse zorglandschap is complex: als burger de juiste zorg en ondersteuning regelen kan lastig zijn. Gemeenten bieden hierin hulp in de vorm van een cliëntondersteuner. Deze helpt bij het aanvragen en regelen van de juiste zorg en fungeert als schakel tussen inwoner en zorgaanbieder. Movisie helpt gemeenten en samenwerkingspartners om cliënt-ondersteuning te versterken binnen hun gemeente. Er deden al 113 gemeenten mee aan het ‘Koploperproject Cliëntondersteuning’*, waarin gemeenten aan de slag gaan met het verbeteren van het aanbod, de vindbaarheid ervan en de kwaliteit van cliëntondersteuning.
Movisie deed in de afgelopen jaren veel kennis op over de aanpak van het versterken van cliëntondersteuning. In een designtraject gingen we met projectleiders van gemeenten en adviseurs van Movisie aan de slag met de vraag: ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat gemeenten, op basis van al opgedane kennis, een vliegende (door)start maken wanneer zij cliëntondersteuning in hun gemeenten willen versterken?’
*Het Koploperproject Cliëntondersteuning is een initiatief van de VNG, Ieder(in) en de Koepel Adviesraden Sociaal Domein. Movisie ondersteunt de uitvoering ervan. Het project wordt mogelijk gemaakt door financiering van het ministerie van VWS.
Samen het vraagstuk scherp krijgen
In een challenge-sessie bogen we ons met een team van adviseurs van Movisie over de uitdaging. Aan de hand van verschillende creatieve werkvormen gingen we in gesprek over wat Movisie de afgelopen jaren aan kennis opdeed en met welke uitdagingen gemeenten te maken krijgen. We concludeerden dat samenwerking tussen de verschillende betrokken partijen essentieel is en dat partijen zich niet altijd gezien en gehoord voelen. We eindigden de sessie met een gezamenlijke propositie die we later aanscherpten en omzetten in een ontwerpvraag.
Oplossingen bedenken in co-creatie
Daarna was het tijd voor het ‘echte’ werk. Gedurende een hele middag haalden adviseurs en projectleiders, onder leiding en aanmoediging van ons, al hun creativiteit uit de kast om oplossingen te bedenken. Na een brainstorm verdeelden we de groep in kleine teams die ieder haar eigen concept uitwerkte en pitchte aan de andere teams. De teams bedachten onder andere 5 gouden regels voor het uiteindelijke product, gingen aan de slag met associatiekaarten en werkten hun idee uit in een storyboard.
Van concept naar product
Op basis van vier concepten ontwierpen we ‘Op reis in de wereld van cliëntondersteuning’, een pakket dat bestaat uit twee delen. Een voor de projectleider met daarin oefeningen voor tijdens een bijeenkomst, oefeningen die ervoor zorgen dat betrokken partijen elkaar (nog) beter leren kennen. En één voor de betrokken partijen om hun stem te laten horen en hen te laten reflecteren op hun rol als het gaat om het versterken van cliëntondersteuning. En we ontwierpen een oefening waarbij deelnemers tijdens een bijeenkomst zich fysiek moeten inzetten om antwoord te geven op een stelling.
Testen en finetunen
Om te kijken hoe de oplossingen het beste ingezet kunnen worden maakten we een start met het testen van de oefeningen. Een adviseur van Movisie deed een testronde tijdens een bijeenkomst van een gemeente. De inzichten hieruit verwerkten we in het uiteindelijke ontwerp.
"theRevolution ontwierp voor ons een kickstarter om ons project een vliegende start te geven, in een leuk, energiek en innovatief traject met uitstekende begeleiding. " Bora Avric, Movisie
Ben je geïnteresseerd in het uitwerken van een vraagstuk met service design? Bel Karin!
Karin Tetteroo
Social service designer Mail mij of bel 06 43 00 92 44